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Total Flag charts the metamorphoses a picture of the American flag goes through when it is reproduced over and over again. First it was diplayed on a screen, which was photgographed with a digital camera and then shown on the same screen again, then photographed again and displayed again, and so on until it lost absolutely all its features.

by Gabriel Umstätter / curating the show "Replicas - Originality on trial in and around Olivier Mosset's collection"



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An image on a screen. Photographed. Put back on the screen. Photographed again. Again and again. To the point of total disappearance. To the point of obliteration, evanescence, evaporation.

Following on from the Photo Opportunities and Away series, Corinne Vionnet is once more revisiting the concepts of repetition and erasure. She is probing the ambivalence of the image, its representation and interpretation.

The focus of her current research is the American dream. And this work aims to show the extent to which America has influenced, and continues to influence, our perceptions. Its power of attraction surreptitiously modifies our behaviour, orientating our gaze and transforming our dreams, to the point of supplanting our realities.

The American flag is the first subject-object to have been placed under Vionnet's microscope. It is an historical emblem whose symbolism is complex; a familiar, ubiquitous icon.

Total Flag gives an account of the metamorphoses undergone by photography as a result of repeated reproduction. It examines the image – its content, its force, the density of the information it contains, seen and re-seen, read and re-read, photographed and re-photographed. It also questions the omnipresence of the screens through which we filter the everyday world.

Here, Corinne Vionnet reveals how America has influenced her art, while also reflecting on the illusory nature of images, and the evolution of the American dream.  




Une image sur un écran. Prise en photo. Remise sur l'écran. A nouveau photographiée. Ad libitum. Jusqu'à sa disparition totale. Jusqu'à son anéantissement, son évanouissement, son évaporation.

Dans la ligne des séries Photo Opportunities et Away, Corinne Vionnet revient sur les notions de répétition et d'effacement qui l’interpellent de façon tout aussi récurrente. Elle questionne l'ambivalence de l'image, de sa représentation et de son interprétation.

L’artiste oriente actuellement ses recherches autour du rêve américain. Son travail entreprend de traduire l’influence de l'Amérique sur notre perception. Son pouvoir d'attractivité modifie insidieusement notre comportement, dirige notre regard, métamorphose nos rêves jusqu'à substituer nos réalités.

Le drapeau américain est le premier sujet-objet à passer sous la loupe de l’artiste. Emblème historique à la symbolique complexe, icône omniprésente et familière.

Total Flag rend compte des métamorphoses de la photographie à travers sa reproduction maintes fois répétée. Ce travail examine l'image, son contenu, sa force et la densité de son information, lue et relue, vue et revue, photographiée et rephotographiée. Il interpelle également sur l'omniprésence de l'écran, ce filtre à travers lequel nous regardons le monde au quotidien.

L’artiste y dévoile, enfin, ses propres influences artistiques issues de l'Amérique, tout en s’interrogeant sur l’illusion de l’image et le devenir du rêve américain.